Циљеви појединих невладиних организација у Србији


Аутор: Иван С.


Недавно сам случајно пронашао књигу – приручник намењен садашњим и будућим активистима НВО, пројекат финансиран од стране „European Initiative for Human Rights and Democracy“ или лакше речено – европске заједнице.

Познато је да су те организације одиграле веома важну улогу у више преломних тренутака политичке сцене у Србији. Вероватно се никада неће до детаља одкрити како оне заиста функционишу и чему служе али су неке појединости ипак добро уочљиве. На први поглед, књига представља својеврстан микс правних и друштвених препорука у циљу успешног оснивања и деловања таквих организација. Не примећује се ништа посебно, све док се мало дубље не замислимо о коначној сврси њиховог постојања. Гледајући са стране, види се да не постоји било какав механизам провере њиховог рада и сваки потенционални указ на њихово антидржавно деловање резултује тврдњом да им се тиме ускраћују демократска права. А по свој логици, тим указом би једино нашкодили сами себи.
У приручнику је споменут широк спектар делатности од којих је на првом месту заштита националних мањина. Ово звучи веома лепо и хумано ипак, мени то изгледа сувише лепо и чудно ми је да неко троши толико времена и средстава на такве пројекте. Знамо да ЕУ или та (практично непостојећа) „европска заједница“ никада не троши паре на пројекте који им се неће исплатити, све има свој циљ.

Аутор књиге каже да свака НВО у свом постојању пролази кроз следеће циклусе: пророк, варварин, градитељ, истраживач, ујединитељ, администратор, бирократа и аристократа. Признаћете, веома чудан начин за помоћ националним мањинама. Овај почетак ми више личи на стадијуме стварања неке секте а не пристојне организације као што су удружења добровољних ватрогасаца, филателиста, шах клубова и сл. Даље у књизи, аутор говори да НВО организације морају користити некакав „The Logical Framework Matrix“ у свом функционисању. То ми је веома чудан израз чије значење сам донекле схватио али ми још увек није јасно какве то има везе са ватрогасцима нпр.

Кренућемо редом, од предпоставке да свако друштво, када се изолује од штетних спољних утицаја добија тенденцију економског, моралног и духовног развоја. Човек је у својој суштини позитивно биће и ако до њега долазе само подаци истински корисни за њега, он ће имати предуслове за свеукупан развој.

Разумевање тезе о наводној угрожености националних мањина захтева један мали експеримент.
Замислимо дружину од пет људи као узорак просечног људског друштва. Они се добро слажу, не идеално али довољно добро за пријатан живот под истим кровом.Годинама већ живе заједно без неких нарочитих проблема, то је било евидентно.
У њиховом комшилуку се доселила невладина организација, њихов налогодавац је чуо да један од петорице људи говори другачијим нагласком него остала четири. Позивају човека са другачијим нагласком на информативни разговор, од њега сазнају да је посао изгубио у приватизацији као још три пријатеља, док само један од њих још увек има сталан посао. Њих четворица живе од ситних хонорарних послова, сналазе се како знају и умеју. Људи из НВО закључују да је само он угрожен у таквој ситуацији и то му јасно стављају до знања. Човек са другачијим нагласком се на тренутак збунио али је убрзо схватио игру. Обећали су му бесплатну обуку за нови посао, добру плату и малу финансијску прву помоћ. Једини услов је да глуми жртву терора својих пријатеља и да редовно доставља информације о њиховом кретању и плановима. Он се са тим није сложио али су га убедили да то није ништа страшно, да се у целом свету тако помаже људима са другачијим нагласком од већине.
НВО је започела тиху кампању против остале четворице, до медија су стигле и све ситне грешке које би они направили, сви приватни разговори, детаљно имовинско стање и многи други подаци помешани са гомилом додатих неистина.
Резултат је био тешка свађа измедју њих петоро, један је викао да је човек са другачијим нагласком за све крив, да га треба избацити из куће. Други је говорио да треба њих обоје избацити јер му иду на живце. Трећи је покушавао да смири ситуацију, да их помири. Четвртог све то уопште није занимало и није желео да губи време на њихове проблеме али су на крају и њега увукли у свађу.
Дошло је до туче, неко је позвао милицију и новинаре, дошла је и хитна помоћ…

Остатак приче је добро позната медијска слика, њено пласирање свакодневно примећујемо, не само код нас него и у целом свету. Само ће ретки схватити праве узроке догађаја, праве кривце већина неће приметити или једноставно не жели да примети. Слога је нешто што се догађа само по себи, нико споља је не може наметнути али је итекако може покварити. То је прастари римски принцип „завади па владај“. Он одлично функционише на овим просторима, успева толико добро и толико често да се и сами креатори сукоба чуде нашој наивности.
Када неко напише да иза њега стоји „European Initiative for Human Rights and Democracy“, то звучи тако лепо и узвишено, просто да погнемо главе пред једном таквом, иначе смехотресном глупошћу.

Цео овај народ у својој историји никада није водио ни један освајачки рат (за разлику од великог броја других) а сада треба да се осети неспособним за миран живот са комшијама. Тај комплекс је опаснији од свега, он продире дубље од гелера и боли јаче од било чега.

(Рецензија је написана на основу књиге „Све што би требало да знате о НВО“, можете je скинути на овој адреси)

Једно реаговање to “Циљеви појединих невладиних организација у Србији”

  1. Mladen Says:

    Даље у књизи, аутор говори да НВО организације морају користити некакав „The Logical Framework Matrix“ у свом функционисању. То ми је веома чудан израз чије значење сам донекле схватио али ми још увек није јасно какве то има везе са ватрогасцима нпр.

    Ево објашњења за горе означено http://lgausa.com/logframdoc.htm


Затворено за коментаре.

%d bloggers like this: